Svar: Mor skal rejse - 2 år, 4 mdr.

7. februar 2010

Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Christina

Det bliver ganske sikkert sværere for dig at være væk end det gør for lille Fiona. Hun vil jo være hjemme, dagligdagen vil ligne sig selv, hun står op, får tøj på, kommer i pasningsordning, far er der, de to hygger sig osv. Det vil være meget som det plejer - også selvom mor ikke er der.

Far skal naturligvis tale om dig, fortælle hvad du laver, hvor du er og hvordan der er der, fortælle at du kommer hjem igen osv. så hun hele tiden har en bevidsthed om at du er der stadig væk. Det kan også være en god idé nogle gange at lave et målebånd og tælle dage, nu er der 5 dage til mor kommer. Fordi det er svært for jeres datter at forholde sig til tid og "mor kommer på søndag" - hun forstår det ikke rigtig endnu. Så jo mere billedligt I kan gøre det, jo lettere har hun ...

Annonce

... ved at forstå det.

Du må gerne ringe hjem, men du skal være forberedt på at hun måske ikke vil tale med dig i telefonen. I skal også være forberedt på at hun måske gerne vil tale med dig, på et tidspunkt hvor de ikke kan få fat på dig og her må far så prøve at anerkende det savn hun føler og betrygge hende i at du nok skal ringe og I nok skal komme til at tale sammen / ses igen osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så må far forsøge at finde ud af hvad der er bedst i forhold til hvor meget der skal ringes og hvor meget der ikke skal. Han vil sandsynligvis godt kunne fornemme og mærke, hvad Fionas behov er - om det bliver for meget for hende at høre din stemme eller om det vil være dejligt for hende :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god rejse og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland